Bedömning och beröm

Har snart avslutat praktiken och ska tillbaka till skolbänken igen så igår hade vi vår första bedömning. Det gick inte riktigt som jag hade tänkt mig. Man graderas i fyra olika steg - rött som är "oacceptabelt", orange som är "behöver utvecklas", grönt som är "godkänt" och mörkgrönt som är "över förväntan". Vi är åtta praktikanter, och bedöms av olika personer. Tre av mina kollegor fick sin bedömning innan mig och fick en hel del mörkgrönt och resten grönt. Kommentaren på vissa saker var "Det här är inget vi har sett under de här veckorna, men vi har inte sett något som tyder på motsatsen så därför satte vi grönt..". Själv fick jag inga mörkgröna (däremot väldigt bra utvärdering i de fria kommentarerna) och ett par orangea med kommentaren "Det här är inget vi har sett under de här veckorna och därför sätter vi det som orange".. Kul med likvärdiga bedömningar, right?

I alla fall, även om jag inte tar det sådär skithårt och personligt så fick det mig att bli lite blue igår i alla fall. Mest för att det kändes orättvist..

Men så idag. Idag jobbade jag med en kille som jobbat i snart 20 år, varav 14 år i hög ansvarsposition. Det kändes riktigt bra och han var en av de få som faktiskt låtit oss GÖRA saker, fast vi är praktikanter. Alla frågor vi hade svarade han på och inte bara svarade, utan höll verkligen utläggningar med en massa information, och lät oss reflektera och gå vidare på området. Kändes otroligt kunnig och bra, även om han pratade mer än alla andra tillsammans. ;)
Så, när det var dags att gå hem i eftermiddag sa jag hejdå till alla på avdelningen och han drog mig åt sidan. Han frågade om han fick ge mig lite feedback. Självklart svarade jag ja och fick utlåtandet: "Du, du ska veta att du är förbannat bra. Ändra inte på någonting, du gör precis allt rätt.. Det kände jag efter bara idag - bra jobbat!"

Snacka om att jag mådde hundra gånger bättre på vägen hem idag än igår! <3

Kommentarer
Postat av: Everlasting

Najs! Och han har naturligtvis rätt också!

2012-03-09 @ 00:22:52
URL: http://kattisbiggestfan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0