Nytt mål

Jag sätter härmed ett nytt mål för mig själv.
En gång i veckan ska det skrivas inlägg här. En gång i veckan ska jag sammanfatta veckan som gått, och fundera lite över veckan som kommer. Det kommer att göra pressen att skriva mindre, och förhoppningsvis leda till bättre inlägg här. Med tanke på frekvensen på inlägg här på sistone så borde det ju inte vara så svårt att nå.

Nåväl - veckan som gick då?

Fredagen spenderades i sängen med misstänkt influensa. Feberfrossa, äckliga svettningar, halsont och ont överallt. Funny funny. Dock verkar det inte ha varit influensa alls, det gick över alldeles för fort. Min gissning är snarare att jag hade någon sista avtändning från all tramadol jag har stoppat i mig på grund av nackspärren.

Lördagen gick åt till att förbereda inför årets distriktsstämma med scouterna. Vi var på Polhemsskolan i Lund och möblerade om, satte upp papper och funderade på hur stämman skulle gå. Var vi på rätt spår från styrelsens håll, behövdes några sista-minuten-ändringar, vem skulle ansvara för vad? Dagen avslutades med middag för nio på V.E.S.P.A. med en riktigt schysst pizza. Ännu har jag dock inte riktigt lärt mig att jag inte orkar en hel pizza längre. Lätt illamående gick jag därifrån - eller snarare, cyklade på min schyssta gröna cykel som fortfarande gör mig lycklig varje gång!

På söndagen var det dags. Alla förberedelser var gjorda, alla listor skrivna, alla papper uppsatta. Nu var det skarpt läge. Distriktsstämman kickade igång vid nio. Den stora frågan var så klart strukturförändringen inom scoutrörelsen i Sverige. Ska vi gå från fem förbund till en stor gemensam organisation? Vilka stadgar skulle gå genom och vilka skulle vi vilja revidera? Vilka var för - vilka var emot? Diskussionerna var många och rörde allt ifrån meningsbyggnader i stadgarna till övergripande frågor så som principer och värderingar. För mig fick en av de grundläggande principerna ge vika - något bra sett ur perspektivet att strukturförändringen skall gå genom och dåligt sett utifrån vilka värderingar jag vill ska råda. Det röstades genom att stadgarna för den nya organisationen enbart skall förbjuda diskriminering enligt sex av de sju i lagen uppräknade diskrimineringsgrunderna. Våra samarbetsorganisationer fick grönt ljus att diskriminera blivande medlemmar på grund av deras religion eller trosuppfattning. Detta var nog med allra största sannolikhet en förutsättning för att förslaget skall röstas genom av i alla ett av våra fem förbund - men frågan är om det är värt det. En organisation som har som förutsättning att vi får diskriminera på grund av religiös läggning; är det verkligen en organisation vi vill ha?
Bäst med stämman var helt klart de utmärkelser som delades ut - fem till antalet.
Majvi fick Årets scout på grund av sin enorma insats som intendenturansvarig under sommarens läger ute på Sjöröd. Hon arbetade häcken av sig och la verkligen ner både själ, hjärta och i stort sett hela sig själv i uppgiften.
Ulf, Patrik och Mari fick alla tre Svenska Scoutförbundets stora förtjänstmärke i guld för sina insatser under sommarens läger. Ulf hoppade mindre än tre månader innan lägret på posten som lägerchef för Home Hospitality, ett läger för 1000 schweizare och löste alla problem - stora som små - med bravur. Patrik hade visserligen något längre tid att förbereda sig inför sitt uppdrag som lägerchef inför Camp in Camp, vårt läger för 750 fasta deltagare och 3x750 besökare under en vecka, men även han gjorde en formidabel insats. Och Mari - vad hade vi alla gjort utan henne. Hon var, som vice lägerchef, ansvarig för att alla mådde bra och vilket jobb hon gjorde!
Och så slutligen, en överraskning för nästan alla, så fick Richard - vår avgående distriktsordförande - en Gustav Adolfsmedalj för sina insatser för förbundet under flera år. Han lyckades faktiskt hålla sig ifrån att fälla någon tår, men det var nog inte långt borta med de välförtjänta stående ovationer som han fick!

Måndagen spenderades faktiskt i stort sett helt och hållet med nästan i böcker och kompendium. Nästa fredag väntar tentan i folkrätt, komparativ rätt och internationell privaträtt - en kurs som jag hatar och avskyr och har "läst" tre gånger tidigare. Jag har dock egentligen aldrig faktiskt LÄST den - precis som denna gången har jag inte närvarat vid föreläsningar och seminarier, något jag nu bittert ångrar. Som tur är har jag en fantastisk föredetta kursare som låtit mig ta del av allt hennes material från kursen - föreläsningsanteckningar, kursmaterial och allt! Vad hade jag gjort utan Lisa?

Tisdagen ägnades åt visst, förstrött pluggande men tankarna var hela tiden på annat håll. På eftermiddagen var det nämligen dags. Djupintervju inför den utbildning jag förhoppningsvis ska hoppa på i januari - utbildningen till kriminalvårdare. Jag har redan varit genom en intervjuomgång för ungefär en och en halv månad sen. Till de 32 platser som finns var det tydligen drygt 600 sökande - 120 gick vidare till första intervjuomgången. Utav oss 120 gick ungefär hälften vidare till djupintervjuerna, alltså de jag var på nu. Förhoppningsvis blir jag sedan en av de drygt 40 som går vidare till nästa omgång, testomgången på Pliktverket.
Intervjun kändes som om den gick riktigt bra - det var alla de klassiska frågorna om uppväxt, skola, tidigare arbetslivserfarenhet, intressen, varför man sökte tjänsten och så vidare. Jag kände själv i alla fall att jag kunde ge bra svar på alla frågorna, att jag kunde vända mina negativa sidor till bra sidor och att jag höll mig ärlig men ändå förblev attraktiv för arbetsgivaren. Det mest överraskande var att när intervjun var "slut" så fick intervjuarna mina papper och skulle gå iväg och kopiera dessa. Under tiden fick jag ett sista test - ett papper där jag skulle skriva - där och då - vad jag skulle kunna tillföra Kriminalvården och varför de skulle anställa mig. Snacka om överraskningsmoment. Förhoppningsvis fick jag fram något bra där också - och förhoppningsvis kunde de läsa vad jag skrivit! =)

Onsdagen blev en nostalgitripp - jag hjälpte till att laga lunch på nationen. Fasen vad gött det var, saknar det lite. Blev en schysst pasta med bacon och campinjoner i gräddsås. Awesome. Efter lunch blev det återigen lite pluggande, även om jag har svårt att hitta fokus - har jag sagt att jag verkligen avskyr den här kursen?

I torsdags var jag ute för att försöka hitta en klänning till Höstgasquen om två veckor. Hittade en fantastisk klänning på nätet hos HM och hoppades på att den skulle finnas i butik också så man kunde prova den. Självklart fanns den inte, och inte heller någon annan rolig eller vettig klänning i någon av affärerna i city, så det hela slutade med att jag köpte den från nätet. Så nu får vi hoppas att den passar och att den är vad jag hoppas på. Även här lite pluggande "så klart".

Idag har jag inte fått så mycket gjort. Jag har tvättat eftersom det var antingen det eller köpa nya underkläder. Utöver det har jag fått läst ungefär fyra sidor i min bok. En av mina härliga killkompisar visste att jag satt och tentapluggade och kom över på en spontanfika för att peppa mig lite. Så jäkla härligt, även om det så klart ledde till att det inte blev så mycket mer pluggat just då. Jag har också sett klart den helt jävla fantastiska serien Game of Thrones. Nu är jag bara bitter över att det ens är lagligt att göra en så pass bra serie och sedan låta oss vänta ända till april innan nästa säsong kommer.




Veckan som kommer:
- plugga klart
- göra tentan (se till att få facking godkänt på den nu!)
- delegatsamling inför förbundsstämman
- köra och lämna av mamma i Ystad inför resa
- åka till Sjöröd för sista gången i år
- förhoppningsvis få svar på hur det gick med intervjun!


Högen till vänster är det som är avklarat - högen till höger är det som är kvar.......

Kommentarer
Postat av: Kattis

Jag sitter på Jurran hela dagarna, du får gärna göra mig sällskap. Kanske är lite lättare att hålla fokus om man är två som har näsan fastklistrad i böckerna och försöker minimera rasterna?

2011-10-28 @ 22:29:57
URL: http://hurblirdet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0