Gaaaah...

Nu blev det nästan som vanligt igen.. Jag går in för något, och sedan tappar jag sugen.
Sjukt långt uppehåll på bloggen, inte helt okej. Men jag ger det ett nytt försök.


Sen sist så har det hänt otroligt mycket.
Jag har:
- roddat klart lägret för de 1000 schweizarna
- roddat läger för 750 lägerdeltagare för en vecka, och haft lika många besökare per dag i tre dygn
- jobbat klart min sommar på fängelset
- påbörjat mitt examensarbete
- börjat plugga för att klara av mina två sista omtentor
- börjat planera examensfest
- börjat träna styrkelyft
- skaffat mig en nackspärr som gav mig 18 timmar på akuten, och två veckors konstant smärta
- fått en brorson - världens bästa Viktor!
- äntligen börjat träna igen, efter nackspärren!

Så - snabbt inlägg om punkterna ovan:

- roddat klart lägret för de 1000 schweizarna



Schweizarna var sjukt nöjda, med ungefär allt. De var nöjda med maten de fick, med programmet och med platsen, samt med våra insatser för att hjälpa dem undan de dåliga vädrets konsekvenser. Ett par nya internationella LOTSar till nästa sommar är rätt så troliga. =D På bilder är de på väg upp till Kristianstad för att delta på World Scout Jamboree - en av dem hade med sig maskoten som var ett lämmeldjur(?) på snowboard.. Sjukt söt!


- roddat läger för 750 lägerdeltagare för en vecka, och haft lika många besökare per dag i tre dygn



Lägret gick superbra! De första dagarna var regntunga och marken blev lerigare och lerigare. Som väntar fixade Poppen biffen, han hämtade hem ett stort lass flis och spred ut. Deltagarna var återigen väldigt imponerade och nöjda med servicen på Sjöröd och flera uttryckte ett stort intresse av att återkomma fler gånger. På bilden förbereds för popcornspoppning över öppen eld i en av lägerbyarna, ett mycket uppskattat inslag ett par av kvällarna!


- jobbat klart min sommar på fängelset

Sista arbetspasset för sommaren är avklarat sedan länge, och nu är jag återigen "enbart" timanställd. Jag har dock sökt in till kriminalvårdsutbildningen till våren. 600 sökande till 32 platser. Blev kallad, tillsammans med ungefär 119 andra, till kortintervjuer för ett par veckor sedan. Enkla frågor så som "Har du kriminellt umgänge?", "Har du drogproblem?", "Hur ser din ekonomiska situation ut?" och så vidare samt lite värderingsfrågor. Tydligen lyckades jag väl göra något vettigt intryck eftersom jag i förra veckan fick en kallelse till fördjupningsintervju lite senare. Ska bli spännande att se om jag klarar av även den med gott resultat.
En utbildning till kriminalvårdare innebär en anställning med lön under tiden, och jag hade verkligen, verkligen gillar att både gå utbildningen och att arbeta som kriminalvårdare. Även om det kanske inte är kriminalvårdare på en avdelning jag vill göra tills jag går i pension så finns det så många vägar vidare inom kriminalvården som jag i så fall hoppas att jag ska kunna ta en dag. Men just nu är det faktiskt just kriminalvårdare ute på avdelningarna som jag vill vara. Trivs otroligt bra, framför allt de gånger man känner att man når fram, att man gör någon skillnad!


- påbörjat mitt examensarbete

Har börjat och kommit ungefär så långt att jag har valt ämne att skriva om - hur våld inom familjen påverkar bedömningen i vårdnads- och umgängesfrågor. Jag har också hittat en del material och börjat skriva liiiite om de materialrättsliga frågor, alltså ungefär hur vårdnadslagstiftningen i Sverige ser ut idag. Mycket längre än så har jag inte kommit än, det där med studiemotivation är inte min starkaste sida...=/


- börjat plugga för att klara av mina två sista omtentor

Har två tentor släpande efter mig - en i folkrätt/komparativ rätt/internationell privaträtt och en i allmän rättskunskap/rättsfilosofi. Båda är riktigt dödstråkiga, men det är väl bara att beta av skiten. Jag struntar lite i betyget på båda kurserna, och vill bara klara av dem så att jag kan få ta ut min examen. Tyvärr är återigen studiemotivationen inte på topp, men kurserna SKA klaras av denna termin så jag kan få bli klaaaar någon gång.


- börjat planera examensfest

Har nog hittat ett datum, och har vissa planer. Kanske dumt att sälja skinnet innan björnen är skjuten, men samtidigt kommer jag att ha ungefär tio dagar på mig mellan examen och min nya utbildning om jag nu kommer in på utbildningen till kriminalvårdare. Det hinner man inte planera på. Så - planering är påbörjad, gästlistan filas på och vissa planer för plats och tid är gjorda. Ska bli sjukt roligt, och förhoppningsvis ska så många som möjligt kunna bjudas in.


- börjat träna styrkelyft



Blev meddragen av lite folk till att kolla på SM i klassisk styrkelyft när det avgjordes i Lund i slutet på sommaren. Vilka vikter, vilka killar och tjejer som tävlade och vilken pepp jag kände. Jag kände direkt att det var det här jag ville göra. På bilden ovan är vinnarna i lättaste respektive tyngsta klasserna under tävlingen. Båda två var fantastisk trevliga, och om en satsning på styrkelyft kan ge mig en kropp som Miias, för att inte tala om resultat som hennes så är jag all in!
Sagt och gjort, började lite försiktigt och fastnade framför allt för bänkpressen. Har slagit ett vad med polaren som drog med mig på tävlingen, att jag ska ta 57,5 kilo i bänken innan min födelsedag. Det ger mig ungefär 6 månader att öka 12,5 kilo från mitt nuvarande personbästa. Dock har det ju kommit lite hinder på vägen...


- skaffat mig en nackspärr som gav mig 18 timmar på akuten, och två veckors konstant smärta



Tog en lång promenad på måndagen, fortfarande lite förkyld, men ingen fara. Efter en dryg timmes promenad kom jag dit jag hade parkerat och noga låst fast min cykel ett tag tidigare och som jag nu skulle hämta. Tror ni den fanns kvar? Nej, klart den inte gjorde. Så, det var bara att promenera hem igen. På tisdagen hade jag lite ont i nacken och var lite halvstel, men inget allvarligt. Förkylningen fanns fortfarande kvar till viss del, men inte så farligt, så jag bestämde mig för ett lätt benpass på gymmet i alla fall. Halvvägs genom passet konstaterar jag att det inte var det bästa jag har gjort - hjärtat rusade på rätt bra under ungefär hela tiden och jag mådde inte superbra. Så, det var att åka hem och vila. Vaknade på onsdagen med en helt helvetisk nacke/höger axel som inte ens tillät mig att vända mig om i sängen eller andas med djupa andetag. Det blev inte bättre under dagen, utan snarare tvärtom. Fram emot kvällen började höger arm kännas som om den sov lite, och när jag rörde mig så strålade det ut smärta ut i höger arm, ända ner i tummen. Efter lite diskussioner med plastmamma, en läkarstudent och två personer på sjukvårdsupplysningen blev det att ta mig till akuten. Förväntade mig lång väntetid för att få lite värktabletter och bli hemskickad igen, men nej då. Kom dit halv två ungefär, tog väl en fem-tio minuter innan jag blev inkallad till triagen. Därifrån blev jag direkt skickad till ett rum, tydligen som prio två-patient..? Eftersom jag hade haft feber under en längre tid och var så stel så fanns det tydligen en farhåga om att jag kunde ha hjärnhinneinflammation. Så var dock inte fallet, utan efter 18 timmar på akuten - med spasmofen, stesolid, oxycontin, morfin, syrgas och tramadol - drog den fjärde och sista läkaren slutsatsen att jag troligen "bara" hade en taskig nackspärr beroende på en virusinfektion och att denna hade fått muskeln att klämma på lite nerver. Så - groggy och fortfarande med smärta - blev jag hemskickad till mamma med recept på fyra stycken smärtstillande mediciner som jag fick hämta ut dagen efter. Har sedan dess besökt en sjukgymnast som jag inte alls gillade och sedan vårdcentralen och en ny sjukgymnast som kändes hundra gånger bättre. Idag är jag i stort sett smärtfri, efter snart tre veckor, och har nästan full rörlighet i nacken igen.
På bilden - nål för blodprover och intravenöst smärtstillande och en syresättningsmätare.


- fått en brorson - världens bästa Viktor!



Så har han äntligen kommit. Min bror och hans fru har äntligen fått sitt barn, världens bästaste Viktor. På bilden - stolt faster och Viktor, 7 dagar gammal.


- äntligen börjat träna igen, efter nackspärren!

Igår kunde jag äntligen, tack vare den nya grymme sjukgymnasten, gå och träna igen. Körde ett väldigt försiktigt ryggpass med lite marklyft, lite rodd och lite bicepscurls. Idag har jag äntligen träningsvärk igen, det var alldeles för länge sen sist! Blev dock lite halvhaltande eftersom jag hela tiden funderade på om det var bra eller dålig smärta i axeln jag kände. Känner dock ingenting av att axeln skulle vara värre idag än igår, så det var nog troligen bara bra smärta! =)



Sådär, kort, snabb sammanfattning av alldeles för lång tid. Förhoppningsvis ska det inte dröja lika länge tills nästa inlägg! =)

Kommentarer
Postat av: Everlasting

Kort sammanfattning? Jag tyckte den var ganska lång jag. Kul att du hittat något du fastnat för, både i jobbväg, motionsväg och barnväg.

2011-10-15 @ 15:26:39
URL: http://kattisbiggestfan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0